Nieuws

Tips voor een goede aanvraag bij SFDH

mei
11

Tips voor een goede aanvraag bij SFDH

SFDH is er voor het oplossen van acute financiële nood.  Dat houdt in dat we zoveel mogelijk binnen 24-48 uur op een aanvraag willen besluiten als dat noodzakelijk is (Suppletie-aanvragen worden 1x p.m. in de commissie besproken - bekijk hier de data.) 

Een snel besluit kan alleen als  jouw aanvraag goed en volledig, en voorzien van alle noodzakelijke bijlagen, bij ons binnenkomt. Hoe beter en completer de aanvraag, hoe sneller SFDH tot een oordeel kan komen. Voor een goede aanvraag bij SFDH hebben we de volgende tips:

  • Schrijf een duidelijke motivering van de aanvraag, bij voorkeur op briefpapier van de organisatie die de aanvraag doet. SFDH kent de persoon waarvoor je aanvraagt  niet persoonlijk, dus wie is deze persoon, zodat wij als het ware hem/haar leren kennen. Denk  hierbij aan: achtergrond van de persoon, samenstelling huishouden, waar komt hij/zij vandaan, waarom is hij/zij bij jouw in begeleiding? Hoe is de persoon in de financiële problemen terecht gekomen?
  • Benoem alle inkomsten en uitgaven die er zijn (van alle personen die tot het huishouden behoren.)
  • Beschrijf wat er urgent is bij deze aanvraag.
  • T.b.v. een schuld vaste lasten: Benoem duidelijk de reden / oorzaak waarom iemand deze schuld heeft gekregen.
  • Beschrijf wat de persoon zelf kan oplossen of zelf al opgelost heeft. 
  • Benoem wat er op dit moment gedaan wordt aan de financiële situatie (bv: doorbetaling vanuit uitkering, stand van zaken omtrent bv. budgetbeer en/of bewind, beslag opheffen etc.)
  • Geef aan welke ‘voorliggende voorzieningen’ allemaal aangevraagd/uitgezocht zijn en wat daarvan het resultaat is.
  • Vraag altijd aan vanuit een email-adres van de organisatie waar je werkzaam bent, en nooit vanuit een privé-mailadres.
  • Voeg de meest recente (datum tot vandaag) bankafschriften toe van de afgelopen 2 maanden (graag officiele downloads of kopietjes van de papieren afschriften, geen losse foto's, filmpjes, Whatsappberichten of printscreens);
  • Geef aan welk perspectief iemand heeft met een gift van SFDH. Denk hierbij aan: een betaalde baan, client gaat naar een cursus ‘weet wat je besteedt’, client gaat/staat onder bewind om nieuwe schulden te voorkomen, Etc.
  • Gebruik in de aanvraag begrijpelijke taal en beschrijf de situatie in chronologische volgorde. 

Een sociale rapportage van 2 zinnen geeft geen voldoende inzicht. Zo moet het niet (maar gebeurt helaas wel): ‘Meneer zit in de schuldhulpverlening en heeft heel weinig leefgeld. Zijn wasmachine is kapot en ik vraag een fonds aan voor een nieuwe’. Of: ‘Meneer dient te participeren en om OV uit te sparen heeft hij een fiets nodig’.